PR
About This Project

Menzis: ‘Mens, wat ben jij mooi’


De Menzis “Mooi Mens”-campagne werd in 2014 vanuit een van de krachtigste pijlers vanuit het Menzis-DNA opgebouwd. In 2016 werd de online activatie gekoppeld aan het inzicht dat mensen het moeilijk vinden om over zichzelf te zeggen dat ze een mooi mens zijn. Dat klinkt heel simpel, jezelf bewonderen, maar dat vinden we eigenlijk heel lastig. De campagne werd door DDB & Tribal Amsterdam uitgewerkt in een sterk videoconcept waarin mensen tegenover jou (de camera) vertellen wat bijzonder aan henzelf is.


Aan Merktroubadour de uitdaging dit concept door te vertalen naar aansprekende content voor lifestyle- en nieuwsmedia. De basis vormde een onderzoek waarin aan 1.000 Nederlanders onder andere werd gevraagd of zij weleens over zichzelf zeggen wat hen een mooi mens maakt. Want vinden mensen het echt zo moeilijk dit over zichzelf te zeggen en wat voor gevoelens roept dit bij hen op als ze gevraagd worden dit te doen? Om de bewijsvoering nog steviger te maken betrok Merktroubadour twee experts: mindfulnesstrainer Sabine van der Post en neurowetenschapper Roeland Dietvorst. De video, content uit het onderzoek en samenwerking met experts en een persexperiment resulteerden in opvallend veel media-aandacht van zowel landelijke als regionale titels. Onder andere Radio 538, Telegraaf en lifestyle-blogger Sanny Zoekt Geluk maakten items rondom de Mooi Mens-campagne.


In samenwerking met mediapartner Sanoma organiseerde Merktroubadour een persexperiment waarbij twaalf journalisten en bloggers werden uitgenodigd om het concept van de campagne onder begeleiding van de experts persoonlijk te ervaren. Merktroubadour verzorgde het creatieve concept van het experiment, een aftermovie en professionele fotografie. Na het event deelden we de foto’s inclusief bijpassende quotes met de redacties en bloggers, die deze vervolgens met hun fanbase op social media konden delen. Het concept lokte veel positieve reacties uit en maakte zoveel los dat Merktroubadour op aanvraag van Menzis de experimenten ook in vijf regio’s door heel het land opzette.


Merktroubadour was in deze campagne verantwoordelijk voor de PR-strategie, het concept en coördinatie van het onderzoek, de productie van het persevent en de regionale workshops. Bekijk hiernaast de video van het persevent.