Content, PR
About This Project

Het Nationale Geldexamen

Deloitte organiseerde tijdens de Week van het Geld (14 t/m 18 maart) voor de vijfde keer het Nationaal Geldexamen, om het belang van financiële educatie bij basisschoolkinderen onder de aandacht te brengen. Met het steeds populairder worden van de Week van het Geld groeit het aantal partijen die PR willen genereren rondom het landelijke initiatief. Daarom vroeg Deloitte Merktroubadour te helpen om het maatschappelijke karakter van Deloitte middels een strategisch PR-traject succesvol onder de aandacht van media te brengen.

 

Fist things first. Merktroubadour definieerde de aanleiding, ook wel de ‘why’ van de campagne. Het antwoord op “Waarom initieert Deloitte het Nationaal Geldexamen?”, maakt het verhaal relevant, duidelijk en makkelijker grijpbaar voor media.  Uit zelf geïnitieerd onderzoek onder 500 basisschoolkinderen werd o.a. duidelijk dat kinderen zich bij aankopen laten inspireren door bekende YouTubers, hoe zij omgaan met veilig (online) betalen en dat zij het soms lastig vinden om inkomsten en uitgaven bij te houden. Allemaal redenen die het nut van het Nationaal Geldexamen onderstrepen en het onderwerp relevantie geeft om over te publiceren!

 

Merktroubadour zette het onderzoek op in samenwerking met een onderzoeksbureau en voerde een uitgebreid PR traject uit onder nieuws-, lifestyle- en opvoed media. Door een slimme timing en exclusiviteitsdeals met media (om andere partijen voor te zijn) werd de investering in PR meer dan 14 keer terugverdiend in netto mediawaarde. Het Nationaal Geldexamen van Deloitte kwam o.a. uitgebreid aan bod binnen een item in RTL Nieuws (!), een paginagroot artikel in dagblad Metro en vele regionale dagbladen.